A gyógyászati segédeszköz ellátás menete
Ezen rövid cikkben szeretnénk megválaszolni, és egy kis segítséget nyújtani a gyógyászati segédeszköz ellátás során leggyakrabban felmerülő kérdések tekintetében.
Milyen segédeszközre van szükségem?
Aki a gyermeke, hozzátartozója mindennapos gondozását, ápolását végzi, sokszor nem is gondol arra, eszébe sem jut, hogy létezhetnek olyan gyógyászati segédeszközök, melyek a gondozó és a gondozott személy életét is megkönnyíthetik. Minden nap ugyanolyan. Az ápolást végző észre sem veszi, hogy az ereje egyre fogy, csak teszi a dolgát, ahogy a szíve-lelke és a józan ész diktálja. Mások minden követ megmozgatnak, hogy a lehető legtöbb információhoz hozzájuthassanak akár terápiás lehetőségekről, akár gyógyászati segédeszköz ellátásról van szó. A szakorvos, a gyógypedagógus, a konduktor, a terápiát végző szakemberek, a segédeszköz forgalmazók, a szülőklubok, a hasonló problémával küzdő szülők közösségei, az internetes keresők, és természetesen a gondozásban résztvevő személy saját felismerései is mind-mind segítenek abban, hogy a különböző problémák megoldásra jussanak. Ha felismerjük, és meg tudjuk fogalmazni, hogy mi okoz nehézséget, már jó úton haladunk! Forduljunk az előzőekben felsorolt szakemberekhez, közösségekhez, és kérjük a tanácsukat, ha egyedül nem boldogulunk a segédeszközök kiválasztásával.
Mindenképpen próbáljuk ki a kiválasztott gyógyászati segédeszközt!
Ha már sikerült rátalálni a jónak tűnő segédeszközre, akkor a gyógyászati segédeszköz ellátás elengedhetetlenül legfontosabb következő lépése az eszköz kipróbálása. Gyógyászati segédeszközt katalógusból, kép alapján nem lehet teljes bizonyossággal jól kiválasztani! Természetesen nem az egyszerűbb, standard eszközökről van szó (pl. járóbot, rollátor, mankó stb.), hanem a nagyértékű, akár napi több órás ellátásban segítséget nyújtó segédeszközökről (pl. gyerekkocsik, aktív kerekesszékek, elektromos mopedek, elektromos kerekesszékek, állító eszközök, járássegítők stb.)
A gyógyászati segédeszköz ellátás a folyamatban leghatékonyabb segítséget a segédeszköz forgalmazók nyújthatnak. Azonban egy-egy forgalmazó általában csak egy bizonyos gyártó termékeit tudja bemutatni. Ez a páciens számára sokszor nem elegendő, és azzal a kellemetlenséggel jár együtt, hogy ahány segédeszközt szeretne kipróbálni, annyi helyre kell elmennie.
A Vidett Reha Solutons olyan vállalkozás, mely több magyar beszállítóval és forgalmazó céggel áll szoros kapcsolatban. A piacon fellelhető eszközök közül egyszerre több típus és gyártó termékeit is képes a próba alkalmával biztosítani. A kipróbálás a páciens lakóhelyén, ill. ott történik, ahol ezt a páciens vagy családja igényli. Gyermekek esetében sűrűn előfordul, hogy a szülők a gyermek gyógypedagógusának közreműködésével szeretnék az eszközöket kipróbálni, mely kérésnek vállalkozásunk szintén készséggel tesz eleget.
A próbára minden esetben annyi idő áll rendelkezésre, amennyit a páciens és a család ehhez szükségesnek érez.
Próba előtt érdemes végig gondolni minden olyan szituációt, ami az eszköz kiválasztásához fontos lehet, ezzel is elősegítve a művelet hatékonyságát (pl. a gyerekkocsi befér-e az autó csomagtartójába, vagy pl. betegemelő esetén alkalmas-e a lakókörnyezet az eszköz használatára stb.)
A Vidett Reha Solutions által képviselt ellátások során minden kedves régi és új ügyfeleünknek biztosítjuk, hogy vállalkozásunk szakmailag felkészülten, megbízható segítséget nyújt a megfelelő segédeszköz kiválasztásához, ill. a termékek előnyös és hátrányos tulajdonságaira is felhívja a figyelmet.
Kiválasztottuk a megfelelő eszközt, hogyan tovább?
Ha már tudjuk, hogy melyik segédeszközre van szükség, lépésről lépésre tisztázzuk az ellátás menetével kapcsolatos kérdéseket (a segédeszköz felíratásának lehetőségeitől egészen a kiszolgálásig). Elkészítjük a felíráshoz szükséges dokumentumokat, és az ügyfél korrekt tájékoztatást is kap az ügy várható eredményéről.
Mit kell tenni a NEAK-tól kapott levéllel?
Amikor a NEAK az elbírálást követően megküldi az ellenjegyzést, végzést vagy határozatot, akkor ezt jelezni kell a segédeszköz forgalmazónak (a Vidett Reha Solutions ügyfelei esetében Nagy Bernadettnek), aki a segédeszközt a páciens számára a legrövidebb időn belül igyekszik kiszolgálni. Az átadás során minden beállítást és a használattal kapcsolatos tudnivalókat a segédeszköz forgalmazó elmond és megmutat. Az átadás tényét igazoló dokumentumokat maradéktalanul kitöltve (jótállási jegy, használati útmutató, szervizkönyv stb.) az ügyfél számára átadja. Ezeket a kihordási idő végéig meg kell őrizni. További információt a NEAK oldalán talál.
Hová kell fordulni, ha az eszköz meghibásodik?
Ha az eszköz még nagyon új, akkor érdemes először a segédeszköz forgalmazónál érdeklődni, aki az átadást végezte. Sokszor előfordul, hogy az új eszközzel ismerkedő páciens vagy családtagja épp csak véletlenül elállított valamit az eszközön, és azért nem működik megfelelően. Ha a forgalmazó nem tud segíteni, akkor csakis a hivatalos szervizhez szabad fordulni. A garanciális eszközt térítésmentesen javítják, amennyiben a hiba rendeltetésszerű használat mellett következett be. Sokan nem tudják, hogy a gyógyászati segédeszközök javíttatására minden segédeszközt használó jogosult a garancia lejárta után, a kihordási idő végéig. Ennek lehetőségéről és módjáról szintén a kiszolgáló segédeszköz forgalmazónál, vagy az eszköz dokumentumaiban feltüntetett szerviznél érdemes érdeklődni.
A Vidett Reha Solutions egy olyan vállalkozás, mely a páciensek utógondozására, sorsuk nyomon követésére nagy hangsúlyt fektet, ezért készséggel nyújt segítséget, ad tanácsot minden olyan kérdésben, amely a gyógyászati segédeszköz-ellátással összefügg. Kapcsolatfelvétel ide kattintva.